onsdag den 28. december 2011

Glædelig jul fra ECB

ECB fik endelig gjort noget ved europroblemerne, men på deres egen særlige facon; ved at tilbyde bankerne ubegrænsede lån af tre års varighed til 1% rente. Det sagde bankerne i den grad tak og amen til, og der er blevet trykket og lånt penge ud for næsten 500 mia. euro. De fleste er så med det samme sat tilbage i ECBs forvaring, præcis som i 2008.

Men en brøkdel er alligevel kommet frem til auktionerne for statsobligationer, og Italien mm. kan nu låne af bankerne til det halve af før - men stadig mere end tre gange så dyrt som bankernes lån af ECB.

FTs Martin Wolf citerer en publikation om, hvordan eurozonens nationale centralbanker finansierer de enkelte bankernes kontounderskud, hvor kunderne flygter fra de svage økonomier. Det foregår vha. en dimsedut og en himstregims og en snaskebasket kontobalancemekanisme hos ECB, og går ud på at trykke penge til at dække kapitaltabene, der ellers ville udløse bankkonkurser på stribe. Det er grunden til, at vi endnu ikke har set f.eks. hele det græske banksystem gå ned, for indskudspengene er væk forlængst.

ECB har vist, at de gerne vil trykke penge til bankerne, hvis det skal være. Med den politik kan finanssektoren overleve hvad som helst.

1 kommentar:

  1. Hei,
    Det var fantastisk, men sant. Jeg fikk et lån på 50.000 €. Jeg er glad for å ha et lån fra en utlåner som hjalp meg med lånet mitt. Jeg har prøvd mye service, men jeg har aldri vært i stand til å få et lån fra disse tjenestene. Noen av dem ba meg om å oppfylle mange dokumenter, og det slutter ikke godt til slutt. Men jeg er glad for å møte Guro Elvenes. Jeg var i stand til å få lånet mitt på 50.000 € med en hastighet på 2%. Nå har firmaet mitt det bra, og jeg vil fortelle alle i dag fordi de er raske, pålitelige til 100% sikre. Nå refunderer jeg lånet jeg fikk Guro Finance Home. Du kan kontakte ham og ikke kaste bort tiden din. E-post: guroaletteelvenes@gmail.com

    SvarSlet